Codificarea de reprezentare
a sunetului. Sunetele variază
în funcţie de intensitate, (măsurată în decibeli) şi
în frecvenţă (măsurată în vibraţii pe secundă,
hertz -Hz). Compunerea mai multor unde sonore conduce la o imensă
plaje audio, pornind de la simple zgomote, la vocea umană şi
muzica simfonică (cel mai complex mesaj sonor).
În forma lor naturală, sunetele sunt semnale analogice cu variaţie
continuă. Pentru a le putea prelucra cu ajutorul calculatorului avem
nevoie de acestea în forma lor digitală, adică cu variaţie
discretă. Sunetele pot fi digitizate spre exemplu cu ajutorul
microfonului sau sintetizatorului. Sunetele digitizate se mai numesc şi
sunete eşantionate. Frecvenţa de eşantionare este
dată de un semnal, prin intermediul căruia este preluat la fiecare
tact al eşantionului un sunet corespunzător, care este stocat
ca informaţie digitală în memorie. Cu cât rata de eşantionare
este mai mare, cu atât cantitatea de informaţie sonoră digitizată
este mai mare. Totodată, prin obţinerea de eşantioane “mai
dese”, calitatea informaţiei digitizate stocate se apropie de calitatea
semnului sonor iniţial. Pentru digitizarea sunetelor se utilizează
de regulă trei frecvenţe pentru eşantionare:
- 44,1 KHz (standardul obişnuit pentru CD audio);
- 22,2 KHz
- 11,025 KHz
Mărimea eşantioanelor
este de 8-16 biţi. Cu cât mărimea eşantionului este mai
mare, cu atât descrierea sunetului este mai fidelă. Un sunet înregistrat
pe 8 biţi oferă 256 de nivele în scopul descrierii amplitudinii
nivelului sunetului la un moment dat. Un eşantion înregistrat pe
16 biţi oferă o scară de 65.536 sau 216-1
nivele pentru descrierea amplitudinii sunetului la momentul dat.
Figura 3.2. Eşantionarea semnalului sonor
În figura 3.2. avem următoarele notaţii:
1 – unda originală;
2 – frecvenţa de eşantionare;
3 – date eşantionate;
4 – unda reconstruită.
Cu cât numărul de puncte
din datele eşantionate este mai mare, consecinţă a unei
frecvenţe mai mari de eşantionare, cu atât unda reconstruită
va fi mai fidelă undei iniţiale, deci calitatea la redare a
sunetului digitizat va fi foarte aproape de cea iniţială. Valoarea
fiecărui eşantion va fi rotunjită până la valoarea
celui mai apropiat întreg, operaţie numită cuantificare,
iar dacă amplitudinea depăşeşte intervalul disponibil,
are loc decuparea undelor, numită clipping.
Cuantificarea poate produce un sunet de fond nedorit,
deoarece se face o aproximare, iar decupajul poate distorsiona foarte
puternic sunetul. Sunetele pot fi reprezentate şi sub altă formă
decât prin eşantionare. Una din aceste căi este reprezentarea
simbolică, sau, altfel spus, standardul MIDI. Pe hârtie
se utilizează în mod normal reprezentarea sunetelor prin intermediul
portativelor. Calculatoarele şi instrumentele electronice utilizează
o tehnică similară, făcând apel la standardul MIDI (Musical
Instrument Digital Interface), standard de comunicaţie
dezvoltat în anii ’80. Acest standard defineşte cum trebuie codificate
portativele notelor muzicale. Se codifică astfel:
- frecvenţa sunetelor.
- durata sunetelor.
- instrumentul care va emite notele.
Prin intermediul standardului MIDI s-au definit 127 instrumente
diferite, printre care:
- 7 tipuri de piane.
- 8 tipuri de chitare.
- flaut.
- ciripit de păsărele.
- sonerie de telefon.
- elicopter.
- aplauzele standard.
Avantajele şi dezavantajele
standardului MIDI sunt similare cu cele care se întâlnesc în codificarea
informaţiei vizuale, adică compactarea şi calitatea mesajului
obţinut. Calitatea mesajului este dată de atributele sunetului
stocat în fişier, cum sunt: tempoul sau instrumentele. În aceste
condiţii editarea/ modificarea informaţiei sonore poate fi făcută
foarte uşor.
Unul din punctele slabe ale standardului MIDI îl reprezintă necesitatea
unei puteri mari de procesare pentru transformarea reprezentării
simbolice în formă sonoră/auditivă.
Комментариев нет:
Отправить комментарий